4.Forma adverbis de mode a partir dels adjectius segúents. Despres transcriu els sons vocàlics:
- precisament [əiəe] l) pobrament [ɔəe]
- magníficament [əiiəe] m) temperadament [əəaəe]
- pacíficament [əiiəe] n) fantàsticament [əaiəe]
- silenciosament [iəioəe] o) miraculosament [iəuoəe]
- actualment [əuae] p) opulentament [uueəe]
- obtusament [uuəe] q) percentualment [əəuae]
- fredament [εe] r) legalment [əae]
- necessàriament [əəaiəe] s) feliçment [əie]
- ordenadament [uəaəe] t) càlidament [aiəe]
- pacientment [əiee] u) sanament [aəe]
- ignominiosament [iuiioəe]
5.Transcriu foneticament les agrupacions vocàliques que formin diftong:
boira [ɔj] cuir [uj] sainet [əj] almoina [ɔj]
raig cuixa aigua [aj] [wə] lliure [iw]
feina [εj] aire [aj] airejar [əj] cau [aw]
fauna [aw] xai [aj] renoi [ɔj] boig
auca [aw] iambe [ja] xauxa [aw] cuina [uj]
guerra iot [jɔ] treuen [wə] riuen [wə]
maduixa teula [ew] heura [ew] fuig
freixa eina [εj] dijous [ɔw] ous [ɔw]
faig quasi [wa] guarda [wa] bilingüe [wə]
aerosol feinejar [əj] llenguatge [wa] paquet
guixeria emboirar [uj] boletaire [aj] guix
mosaic [aj] reixa reu [εw] impermeable
12 .Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquets mots.Explica el fenomen que s’hi esdeve en cada cas.
- [t] f) [k] k) [b] p) [_]
-[k] g) [d] l) [_] q) [k]
-[k] h) [d] m) [_] r) [t]
-[_] i) [p] n) [d] s) [_]
- [d] j) [d] o) [d] t) [d]
Sonoritzen: d), e), g), h), k), l), m), n), p), s), t).
Ensordeixen: a).
Hi ha redistribució sil·làbica per contacte amb vocal i es realitzen sordes: c), f), i).
Mantenen el tret sord per contacte amb consonant sorda: b), q), r).
Mantenen el tret sonor per contacte amb una consonant sonora: j), o).
13Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquests mots.Explica el fenomen que s’hi esdeve.
- [t] f) [t] k) [_] p) [k] u) [d]
- [t] g) [k] l) [p] q) [p] v) [k]
- [k] h) [_] m) [k] r) [_] w) [_]
- [p] i) [p] n) [p] s) [d] x) [d]
- [p] j) [p] o) [p] t) [b] y) [p]
Ensordeixen: a), b), d), e), i), j), n), o), q), t), y).
Mantenen la sonoritat / sordesa: c), f), g), h), l), m), p), r), v), y).
Sonoritzen: k), s), u), x).
Sons fricatius
14.LLegeix atentament aquets enunciats i determina quin son F/V correspond a les grafies destacades.
[f]: fotògraf tímid, paràgraf curt, filòsof pansit, golf Pèrsic.
[v]: baf bullent, tuf irrespirable, autògraf del cap, telègraf marí, baf de tabac, serf de la gleva.
15.Agrupa aquets segments segons quin sigui el so que correspon a les grafies destacades:
[s]: els companys, els fills; fas pena, fas tombarelles, fas feina; tens por, tens pressa, tens fred; vas perdut, vas
com sempre.
[z]: els amics, els dits, els homes; fas goig, fas enveja, fas amics; tens gana, tens amigues, tens hora; vas amb
ell, vas ben mudat, vas lleuger.
16 Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquets mots. Fixa’t bé en els contactes:
a) entusia[z]me, e[s]perma, e[z]morzar, de[z]dir, de[s]fer, e[s]coltar, de[z]mai
b) de[s]cobrir, di[z]bauxa, di[s]curs, di[s]cret, dirigi[z]me, di[s]tingir, e[z]bandir
c) e[z]bufegar, e[s]cala, e[z]glésia, e[z]garrifança, e[s]cometre, e[z]nobisme
d) malga[s]tar, mallorquini[z]me, malde[s]tre, marxi[z]me, ma[s]cle, e[s]capada
pàgina 23
17.LLegeix el fragment i assenyala les grafies que corresponen als sons S i Z.Fes atenció als contactes.
Aquí de[s]can[s]a Nevare[z] i altre[z] narra[s]ion[z] mexicane[s] con[s]titueix, juntament amb la novel·la
L’ombra de l’at[z]avara, el llegat literari d’exili de vint-i-tre[z] any[z] a Mèxic. Amb aque[o]t conjunt de narra[
s]ion[s], Calder[z] en[s] propo[z]a una aproxima[s]ió tendra i irònica alhora, a la peculiar vi[z]ió del món, de
la vida i de la mort que emana de l’indi mexicà, en convivèn[s]ia ine[s]table amb el[s] codi[s], le[z] norme[z] i
le[s] conven[s]ion[s] que regeixen le[s] [s]o[s]ietat[z] moderne[s].
18 LLegeix aquets refranys,indica les sonoritzacions que s’hi produeixen i transcriu-los.
a) [fe/zβe/jno/m_/rizək]
b) [kino/zβa/ŋəʎ_uliɔ/l ǀ no/zβa/ŋəkwa/mbɔ/l]
c) [bɔ/ns ko/ mtəs fa/m bɔ/nz əmiks]
d) [mɔ/ŋ_əs ǀ siβlzjɔ/wsfəra/ts ǀ se/mprəβa/nəpəɾəʎa/ts]
Les sonoritzacions estan subratllades.
19.Transcriu fonèticament aquesta endevinalla:
[kɔ/mme/zmənsəβo/nəs ǀ me/zməmbru/təs ǀ sjəmbɔ/lznətə_a/ ǀ ma/zdə.əʃa/sta/ ]
20.Transcriu fonèticament les grafies destacades:
a) po[dz] venir, po[ts] tornar, po[dz] anar-hi, po[dz] decidir, po[ts] comprar, po[dz] llegir
b) na[bz] i cols, na[ps] fregits, na[bz] amb salsa, na[bz] del poble, na[ps] tendres
c) fo[_z] de camp, fo[ks] turbulents, fo[_z] encesos, fo[_z] apagats, fo[_z] de Sant Joan
21. Identifica els sons destacats en aquestes sèries.
a) pe[_] de sopa, pe[ʃ] fresc, pe[_] ample, pe[_] al cove, pe[ʃ] comprat
b) el mate[_] dia, el mate[_] any, el mate[ʃ] cas, al mate[_] lloc, el mate[_] infant
c) flu[_] de cap, flu[_] i tendre, flu[_] de molles, flu[ʃ] temperat, flu[ʃ] com tu
d) cre[_] ràpid, cre[ʃ] cada dia, cre[_] de pressa, cre[ʃ] sense por, cre[_] ara
[ts] / [dz]
a) e[ts] curt, e[dz] hàbil, e[dz] llest, e[dz] idiota, e[dz] veloç, e[ts] prim, e[dz] bo
b) po[ts] comprar, po[dz] entrar, po[ts] tornar, po[dz] anar-te’n, po[dz] mirar-me
[tʃ] / [d_]
a) fa[tʃ] pena, fa[d_] goig, fa[tʃ] feina, fa[tʃ] costura, fa[d_] dedicatòries, fa[tʃ] postals
b) ra[d_] de llum, ra[d_] incandescent, ra[d_] assassí, ra[tʃ] partit, ra[tʃ] fi, ra[d_] de sol
c) va[d_] d’hora, va[d_] amb tu, va[tʃ] com un coet, va[d_] lent, va[d_] de bon humor, hi va[d_] ara
d) ma[d_] o abril, ma[tʃ] fred, ma[tʃ] plujós, ma[d_] esperat, ma[tʃ] sense pluja
e) mi[tʃ] partir, mi[d_]diada, mi[d_]orn, mi[tʃ] fondista, mi[tʃ] pensionista, mi[d_]metratge
f) Pu[tʃ]erdà, Pu[d_]dàlber, Pu[d_]garí, Pu[tʃ]farner, Pu[d_]mal, Pu[tʃ]pardines, Pu[tʃ]erver
22 Transcriu els sons que representin les grafies destacades.
. a) El pe[_] gros e[z] men[_]a el petit.
b) Pel ma[tʃ] cada dia un ra[tʃ].
c) Gat e[s]caldat de l’aigua tèbia fu[tʃ].
d) [s]i el bou vol[z] engre[ʃ]ar, de mi[tʃ] febrer a mar[z] l’ha[z] de pa[s]turar.
e) A pagè[z] endarrerit, cap anyada no li é[z] bona.
f) Divide[_] i vencerà[s].
23.Transcriu les consonants nasals que apareixen en aquets modismes:
a) fer el [m]a[n_]ta e) fer córrer l’u[ŋ]gla i) fer co[(]xorxa
b) fer el des[m]e[(]jat f) fer ci[ŋ]c cè[n_]ti[m]s j) fer u[m]paperàs
c) fer ce[n_]dres g) fer ate[n]ció k) fer avi[n]e[n_]t
d) fer el dese[n_]tès h) fer co[m]pa[(]ia l) fer bo[m] paper
24.Transcriu fonèticament les grafies destacades de les expressions seguents.
a) ésser l’amo de[] ball c) sa[l_]tar la llebre e) pujar-se’n a cel
b) posar-se de panxa a sol d) tirar pe camí de mig f) quedar esca[l_]dat
25 Transcriu fonèticament les grafies n i l d’aquest fragment. Fixat’ bé en els contactes.
. E[ʎ] llarg període de depe[n_]dè[n]cia i[+]fa[n_]ti[*] propi de [l]a [n]ostra espècie, el reduït [n]ombre de pautes
de co[n_]ducta co[(]gènites o heretades, [l]a i[n_]tensitat de [l]a [n]ostra vida socia[*], un gra[n] cervell
especia[l]me[n_]t flexib[l]e i [l]a capacitat de comu[n]icar-se a través d’un pote[n_]t i[n]strume[n_]t com e[ʎ]
lle[ŋ]guatge só[ŋ]característiques que ha[+] fet que [l]’espècie huma[n]a depe[ŋ]gui tota[l]me[n_]t de [l]a
cu[l_]tura per subsistir, és a dir, que depe[ŋ]gui de [l]a possibi[l]itat d’apre[n_]dre de [l]’experiè[n]cia comu[
n]a de [l]a huma[n]itat, co[n_]de[n]sada en hàbits i tradicio[n]s que e[*] grup socia[*] ha acumu[l]at amb
tota cura.
26. Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquests refranys:
a) [k] al sa[β]er ne[.]ar i [γ]uardar la ro[β]a.
b) [b]al més un [t]raguet [d]el ne[γ]re [k]e [t]o[t]a l’ai[γ]ua [.]el Se[γ]re.
c) Fe[β]rer, mes men[t]i[.]er, un [d]ia [.]olent i l’al[t]re [t]am[b]é.
d) [d]éu em [d]óni ric mari[t], en[k]ara [k]e si[γ]i [p]e[t]i[t].
e) [t]an[o]s ca[p]s, [t]an[o]s [β]arre[t]s.
f) Hos[t]es vin[_]eren [k]e [.]e [k]asa ens [t]ra[γ]eren.
g) [k]i geme[γ]a, ja ha rebu[t].
h) El [β]en[t]re no a[t]me[t] raons.
27. LLegeix atentament aquest fragment i assenyala les grafies corresponents
Quan en Jor[d]i li [.]onà la carta de Mossèn Llorenç, l’oncle Martí s’esta[β]a a la se[β]a cam[b]ra, escri[β]int
un recurs contra el repartiment [d]el [d]èficit municipal, fet pels contraris, que [γ]ràcies a una manio[β]ra en les
últimes eleccions, tenien majoria al municipi. El secreter de la [γ]ran calaixera que li ser[b]ia [.]’escriptori era
un [b]ati[β]ull [d]e paperam, i en el pany [d]e paret [d]el [d]amunt, resplen[d]ent de jo[β]entut i [.]e [β]ellesa,
somreia la imatge i[.]eal de l’estima[.]a, entre els [.]aurats [.]e la magnífica motllura.
28 Indica els enmmudiments i les sesibilitzacions dels refranys segúents :
a) Amb el dine(r) tot es pot fe(r) menys ana(r) al cel.
b) Bons com(p)tes fan bons amics.
c) Més val un bon amic que cen(t) paren(t)s.
d) Mol(t)s paren(t)s a aconsella(r), però mol(t) pocs a ajuda(r).
e) Perdona(r) els dolen(t)s és fe(r) mal a molta gen(t).
f) Per Sant Andreu, tot el dia no s’hi veu.
29.Transcriu els mots següents:
a) [immε/ns], [tillə], [pa/llit], [ənneγr_/], [ənnubbl_/], [kunnəksio/], [kəlliγrəfia], [illə__/tim]
b) [re/__lə], [pɔ/bblə], [a/ŋ_lə], [sulu/bblə], [fe/bblə], [se/__lə], [təm_/bblə], [do/bblə], [mɔ/bblə]
c) [fubbɔ/l], [əbbuka/t], [əmmε/ʎʎə], [səmma/nə], [əllε/tik], [ra/ʎʎə], [biʎʎε/t], [buʎʎε/tə]
35.Transcriu els sons que representen les grafies destacades i indica el fenomen que s’hi esdeve.
a) [P] labiodentalització f) [β] aproximant k) [β] aproximant
b) [p] neutralització g) [z] sonorització l) [o] emmudiment
c) [t] ensordiment h) [o] emmudiment m) [bb] geminació
d) [t] sensibilització i) [p] ensordiment n) [mm] geminació
e) [z] sonorització j) [bb] geminació o) [γ] aproximant
36.Escriu en grafies els sintagmes següents.. a) tant per tant h) punt mort
b) punt culminant i) punt flac
c) malaurat pa que menja j) lluna de mel
d) la setmana entrant k) ja en parlarem
e) infant de pit l) fem tard
f) el cant del cigne m) punt de vista
g) per començar n) la quinta punyeta
37.Transcriu fonèticament les oclusives destacades.
a) [bb] c) [k] e) [.], [.], [β] g) [.], [β], [β] i) [t]
b) [β], [.], [γ] d) [t] f) [o] h) [o] j) [b], [d], [_]
38.Assenyala els canvis que es produeixen en la sonoritat,p.d’articulació i mode d’articulació.
• el progrés de: velarització [*], al·lòfon aproximant [γ], sonorització [z]
• les nostres habilitats ha: sonorització [z], sonorització [z], al·lòfon aproximant [β], sonorització [z]
• tingut: velarització [ŋ]
• conseqüències de: sonorització [z]
• quals no: sonorització [z]
• podem: al·lòfon aproximant [.]
• sentir: dentalització [n_], emmudiment [o]
• història de: al·lòfon aproximant [.]
• plena d’actes: al·lòfon aproximant [.]
• actes violents: sonorització [z], dentalització [n_], emmudiment [o]
• depredacions: al·lòfon aproximant [.]
• crueltat: dentalització [l_]
• abús despietat de: al·lòfon aproximant [β] i [.], sonorització [z] i [d]
• les altres espècies i: sonorització [z], dentalització [l_] sonorització [z], sonorització [z]
• del medi: al·lòfon aproximant [.], velarització [*], al·lòfon aproximant [.]
• tant: dentalització [n_], emmudiment [o]
• és important: sonorització [z] emmudiment [o]
• pensant: dentalització [n_], emmudiment [o]
• el primer: velarització [*], emmudiment [o]
• sentit: dentalització [n_]
• del terme: dentalització [l_]
• cultura: dentalització [l_]
• a les millors: sonorització [z], emmudiment [o]
• obres: al·lòfon aproximant [β]
• capaços de: sonorització [z]
• produir: al·lòfon aproximant [.], emmudiment [o]
• a través del temps: al·lòfon aproximant [β], sonorització [z], al·lòfon aproximant [.], dentalització [l_], emmudiment
[o]
39Transcriu fonèticmanet els mots segúents:
. a) [pa/_inə], [a/wkə], [rəfləksio/], [in_di_e/n_], [əŋkura/], [pəjza/d_ə], [rəwka/]
b) [fən_təziə], [ə_ze/mplə], [sənsəsio/], [o/nzə], [ubsəsio/ ], [əv_ənista/n_]
c) [dəzma/j], [əma/bblə], [dən_tisio/], [sa/wnə], [kwa/zi], [əspa/j], [ub_e/ktə]
d) [əskitʃa/ ], [mitʃ], [ _ənus_/.i], [rəβizio/], [a/jγwa], [ə(_əγa/], [dita/.ə]
40. Transcriu fonèticament els sintagmes segúents.
[əlzi+fa/n_s], [do/zm_/d_us], [sa/mpa/w], [ba/d_iβ_/ŋ], [kre/_mɔ/l_pok], [ditzβru/ts]
[əm_/kz.əmpa/w], [to/dz.inε/w.ɔ/ɾə], [ka/pziβərε/ts], [flu/_.əkɔ/r], [ma/d_nəβa/t]
[kɔ/bz.əka/p], [f_/ʎzəmpipə.o/s], [re/jz.əluɾie/n_], [te/mz.ə_ɔ/k], [tu/pəstrε/t]
[rɔ/kspu(ʃəγu/ts], [fa/d_mɔ/l_təfε/jnə], [t_/ŋsa/ŋ], [pɔ/dzəna/ɾi], [təmtε/d_.ə_ɔ/βə]
41. Transcriu fonèticament els horòscops segúents.
. [ a/ɾiəs]
[ləma/ŋkə.əku+fia/nsəpɔ/tfəɾiu/nəβɔ/nəmista/tkəputse/zma/səsureəlistə ' no/.əsku+f_/iz.əlzutɔ/piks]
[ta/wɾə]
[faɾa/zəls_/m.əlste/wz.əz_/d_uzme/z_/n_tims siəktu/əzəmdipluma/siəjsε/( ' s_/γəzme/stε/n_dɾəj.o/nətən_drε/zə]
[_e/minis]
[pulε/_əlz.əre/z.əta/ʎzife/zmən_təlmen_ləsa/d_ənəra/l.u/nnəγɔ/sikəsta/pu/n_ ' surtira/βe/]
[ka/nser]
[e/zimpurta/n_kəpa/rlizəmləte/βəpəɾε/ʎə .əlspɾubblε/məspən_de/ns ' siβɔ/lskəse+furtε/ʃiləβɔ/stɾərələsio
sábado, 3 de octubre de 2009
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario